Boekhouding en fiscaliteit

Fraxinus B.F.

  • FRAXINUS B.F. BVBA
  • T: + 32 (0) 52/ 35 16 11
  • Droeshoutstraat 88 B1
  • F: + 32 (0) 52/ 35 05 83
  • 1745 Opwijk
  • BE 0477.087.867

Nieuws

1-5-2016

Persoonlijke aangifte aanslagjaar 2016 - inkomsten 2015

  • Overzicht nodige documenten bij het invullen van de belastingaangifte

    Praktisch
    · Indien mogelijk het aanslagbiljet van vorig jaar (Aanslagjaar 2015 - inkomsten 2014)
      
    U heeft een gezin
    · Het huwelijkscontract (dit is niet nodig indien u onder het wettelijk stelsel bent gehuwd en geen clausules hebt bedongen)
    · Alle gegevens over uw gezin: uw burgerlijke staat en de naam en geboortedatum van de personen ten laste van uw gezin

    U heeft een eigendom dat u al dan niet verhuurt
    · Kadastraal inkomen (o.a. af te lezen van het aanslagbiljet inzake onroerende voorheffing)
    · Eventuele huuropbrengsten van gebouwen en gronden die de huurder gebruikt voor het uitoefenen van zijn beroep

    Uw inkomen
    · Loonfiches van beide echtgenoten:
       - 281.10
       - 281.20
       - 281.25
       - 281.30
       - 281.50
    · Bewijs van vakantiegeld ontvangen in 2014 (enkel voor arbeiders!)
    · Fiches van uitkeringen en vergoedingen voor:
       - werkloosheid: fiche 281.13
       - ziekte en invaliditeit: fiche 281.12 en 281.14
       - arbeidsongevallen: fiche 281.14 en 281.16
       - beroepsziekten: fiche 281.14 en 281.16
       - pensioenen: fiche 281.11
       - andere vervangingsinkomsten: fiche 281.18
       - brugpensioenen: fiche 281.17
       - renten en omzettingsrenten: fiche 281.11 en 281.14
       - inkomsten uit pensioensparen: fiche 281.15
       - syndicale premies
    · Onderhoudsgeld (zowel wat ontvangen als wat betaald werd) en naam en adres van de begunstigde


    U doet aan pensioensparen of heeft een levensverzekering
    · Bewijzen of attesten van betaalde bijdragen voor aanvullend pensioen of levensverzekering
    · Attesten van pensioensparen of van de aankoop van aandelen van de werkgever

    U heeft een lening
    · Fiscaal attest van hypothecaire leningen:
       - ging de lening vorig jaar in: het basisattest voor belastingvermindering en het
         attest dat het bedrag van de intresten en de aflossing of wedersamenstelling
         van de kapitalen vermeldt
       - ging de lening vroeger in: het attest dat het bedrag van de intresten en de
         aflossing of wedersamenstelling van kapitalen vermeldt
       - ging de lening in vóór 1.1.1989, dan moet u ook met zekerheid weten of uw 
         woning beschouwd werd als sociale of als middelgrote woning. Vraag dit
         desnoods aan de hypotheekmaatschappij
       - het oorspronkelijk geleend bedrag
       - wanneer werd de leningsakte getekend?
    · Voor leningen die geherfinancierd werden, alle documenten in verband met de nieuwe lening en cijfergegevens in verband met de oorspronkelijke lening.

    Andere attesten
    · Attesten van giften aan erkende instellingen
    · Bedrag en datum van eventuele voorafbetalingen
    · Attest van betaalde kosten voor oppas van kinderen jonger dan 12 jaar
    · Attest van gedane uitgaven voor PWA- en dienstencheques

    U heeft energiebesparende investeringen gedaan
    · Facturen, attesten en betalingsbewijzen van uitgaven voor dakisolatie, een milieuvriendelijke wagen of uitgaven ter beveiliging tegen inbraak of brand. ...